DOOH

Digital Out Of Home för högre synlighet

En av de hetaste marknadsföringstrenderna är DOOH, Digital Out Of Home. Digitala skärmar med rörlig bild har du säkert sett ute på stan, men om du inte arbetar i reklambranschen så kanske du inte har full koll på vad DOOH är. Vi reder ut begreppen och berättar om de bästa sätten att använda digitala reklamytor på för din egen marknadsföring.

Vi kan erbjuda annonsering med DOOH på ett flertal attraktiva adresser både i Stockholm och i ett flertal städer och populära turistorter i norra Sverige. Kontakta oss gärna för att få veta mer om hur du kan nå ut med hjälp av detta effektiva medium.


Vad är DOOH?

DOOH är en förkortning för Digital Out Of Home, det vill säga annonser, video, bilder och annat innehåll som visas på skärmar utanför hemmet. Troligtvis så har du sett någon form av DOOH så sent som idag. Passerade du en busskur med en skärm med rörliga bilder eller kanske en större digital reklamskylt som du såg från bilen på väg till jobbet? Då har du sett marknadsföring med DOOH. Som du märker så är det en marknadsföringskanal som fungerar. Våra blickar dras omedvetet till de rörliga bilderna och budskapet fastnar.

DOOH är ett format som är på stark frammarsch och som syns allt mer i olika miljöer såsom flygplatser, skidbackar, ute på stan, i affären och på gymmet. Budskapen möter dig där du är.

Den här formen av marknadsföring är flexibel och mycket effektiv. Det måste inte vara stora billboards för att vara effektivt, digitala skärmar kan placeras i så gott som alla miljöer - såväl ute på stan som inne i affären.

Men det gäller att använda DOOH på rätt sätt. Många företag tänker att digitala annonstavlor bara är ett enkelt sätt att snabbare kunna byta ut sina fasta kampanjer med stillbilder. Då missar man den stora potentialen i mediet. Rörliga bilder med smart design och gärna någon form av uppmaning är några av de framgångsfaktorer du kan använda dig av för att synas extra bra med DOOH.

dooh, digital skärm

Mer än en reklambärare

DOOH är inte bara populärt som reklambärare utan kan även användas för att förmedla viktig information, till exempel dagens väder, korta nyhetsklipp eller information om regler för en viss miljö. Mediet har därför blivit ett givet inslag på bland annat flygplatser och tågstationer då det går att kombinera viktig information med reklam helt sömlöst.

Kanske har du själv en yta som skulle kunna passa bra för att integrera DOOH? Att kombinera din egen information med möjligheten att sälja annonsyta till andra öppnar upp för en extra inkomstkälla.

DOOH är dynamiskt och snabbt

En stor fördel med DOOH är att innehållet kan uppdateras och anpassas inom några få minuter. Istället för att invänta tryck och distribution som hos tryckta reklammedier kan man snabbt och enkelt skicka en uppdaterad version av de spottar som ska sändas direkt till skärmen. Perfekt om ni bestämmer er för att uppdatera en kampanj under tiden som den körs, eller om det dyker upp en ny idé eller affärsmöjlighet som ni vill testa direkt.

Viktiga termer DOOH

  • Spotlängd: Beskriver längden på en annons. Normalt är cirka 5-10 sekunder.

  • Loop: En loop består av ett flertal annonser som visas med olika frekvens utifrån vad kunden har bokat. Längden på en loop brukar vara 60-150 sekunder och det kan finnas ett maxantal annonsörer för varje loop.

  • Format: DOOH finns både som stående och liggande displayer. Det betyder att du som annonsör behöver tänka på vilket format din annons ska användas i redan vid produktion. Vi hjälper dig gärna med rådgivning och framtagande av material.

  • Share of voice: Hur stor andel av en loop som tillhör respektive kund. Vill man skaffa sig bättre täckning är det möjligt att köpa flera spottar i en och samma loop.

Rätt annons på rätt plats i rätt tid

Med DOOH-annonsering kan man detaljstyra när specifika spottar ska visas för att nå ut till rätt målgrupp. Om du exempelvis vet att personer i din målgrupp brukar resa med lokaltrafiken vid vissa tider på dagen eller att supportrar för ett visst lag kommer att passera en strategisk plats på en matchdag så kan vi se till att dina spottar visas just där och då. Att förstå sin målgrupp, hur och när de rör sig är därför en viktig del av effektiv DOOH-marknadsföring. Vi erbjuder självklart rådgivning kring passande platser och tider för din annonsering när du väljer att annonsera genom våra digitala utomhusskärmar.

De flesta människor som rör sig i en urban miljö ser en eller flera DOOH-skärmar varje dag och mediet har blivit enormt populärt bland annonsörer just för att det fungerar. Till skillnad från en statisk annonstavla så fångar en digital skärm uppmärksamheten mer effektivt med sina rörliga bilder. Det blir därför lättare att nå ut med sitt budskap till målgruppen. Vi hjälper dig gärna med rådgivning kring vad som kan passa din verksamhet och tar fram förslag på ett annonskoncept som passar både ditt varumärke och din målgrupp. Välkommen att kontakta oss så berättar vi mer.

Rörliga annonspelare som drar ögonen till sig - med DOOH kommer du definitivt att synas.